KADE” staat voor “KunstAcademies DEinze

BAC

Ruimtelijke Vormgeving/Keramiek

(optie 70% keramiek - 30% beeldhouwen)

Irja Syvertsen

Paul Dereymaeker

​

Donderdag 18u20 - 21u40

Vrijdag 18u20 - 21u40

Visietekst door Paul Dereymaeker en Irja Syvertsen

​

 (gebaseerd op “de 10 regels voor studenten, leerkrachten en het leven

van Sister Corita Kent en John Cage)

In het atelier maken we eerst en vooral een eigen persoonlijke werkplek met eigen meubilair, inspiratiemateriaal, documentatie en werkmiddelen. Dit persoonlijk laboratorium groeit mee met de student en wordt het gehele jaar door ( en langer ) zoveel als mogelijk behouden, het is de broedplaats van ideeën en mogelijkheden. Daarnaast is er natuurlijk ook het gezamenlijke atelier met plaats voor ontspanning en studie, samen of alleen, met een goed boek en een tas kofe. Daarbij hoort ook het respect voor  de plaats ,materialen en werken van anderen . Een atelier waar iedereen alles vindt is een plek waar alles plaats kan vinden.

1

RULE ONE: Find a place you trust,

and then try trusting it for awhile.

In het atelier krijgt de student individuele begeleiding naargelang elk zijn of haar project, zowel artistiek als technisch. Er zullen ook gezamenlijke workshops gegeven worden om de kennis en vaardigheden met verschillende media te verrijken. Maar, een atelier is ook een geheel van kennis en wetenschap van zowel leraars/begeleiders als studenten met vaardigheden en mogelijkheden van wie we kunnen leren. Wij bezitten kennis en vaardigheden, u ook . 

RULE TWO: General duties of a student — pull everything out of your teacher; pull everything out of your fellow students.

2

RULE THREE:

General duties of a teacher — pull everything out of your students.

3

Experimenteren betekent vrijheid, proberen, beginnen, aftoetsen, een schets maken, iets loslaten, het overlaten aan je handen, oefenen, spelen, testen, onderzoeken. Het resultaat is onbekend, het doel staat voor ogen, de weg ernaartoe ligt nog wijd open. In de zoektocht naar een eigen beeldtaal in vorm en materie beschouwen we elk idee, elk concept en elke stap hiernaartoe als een experiment. 

RULE FOUR: Consider everything an experiment.

4

In het maken schuilt het vinden. Er is geen voorgeschreven recept voor het maken van een beeld. Zelf- onderzoek is het resultaat van de noodzaak tot uitspreken in beelden van wat ons bezighoudt. De enige weg die je immers kan volgen is je eigen weg. Daarom word je in ons atelier opgeleid tot een autonoom creatief, nieuwsgierig maker die de eigen weg kan vinden. Als leerkracht zijn we slechts een wegwijzer op jouw pad.  

Door gesprekken en het verzamelen van documentatie gaan we kijken naar wat jou werkelijk drijft. Wat wil jij vertellen en hoe kunnen we dat omzetten in vorm en beeld ?  

Als leraar/begeleider is het niet alleen de taak om concepten en ontwerpen technisch om te zetten , maar ook de student uit de comfortzone te halen en grenzen te overschrijden die leiden naar nieuw onderzoek  en nieuwe resultaten. Als leraar/begeleider dagen we je uit, laten je nieuwe paden zien, stellen kritische vragen, doen we samen aan brainstorming om alles uit jouw idee 

(verhaal? project?) te halen. 

RULE FIVE: Be self-disciplined : To be disciplined is to follow in a good way. To be self-disciplined is to follow in a better way.

5

RULE SIX:

Nothing is a mistake. There’s no win and no fail, there’s only make.

Elk misbaksel, elke glazuurfout, elke ingeklapte vorm beschouwen we als een deel van het proces die je een nieuwe weg kan doen inslaan. Uit elke ‘fout’ kunnen we leren maar we kunnen ook fouten naar onze hand zetten. zie ook Rule 4 en 8. 

6

Samen werken doet een ow ontstaan waar nieuwe dingen groeien. Zien werken doet werken! Zie ook Rule 2 en 5. Tegelijk is het werken met gips, hout, metaal, klei, en alle andere materialen die aan bod komen, materialen die je doen denken met je handen. Het is door de handeling, door het doen, dat je project zich ontvouwt.  Zie ook de volgende regel: 

RULE SEVEN: The only rule is work. If you work it will lead to something. It’s the people who do all of the work all of the time who eventually catch on to things.

7

RULE EIGHT:

Don’t try to create and analyze at the same time.

They’re different processes.

8

Net zoals er tijd is om te werken, zullen we ook samen stilstaan om te reflecteren en analyseren. Feedback is een middel om terug aan de slag te gaan, opnieuw te beginnen of een extra laag aan te brengen op jouw werk. De continue wisselwerking tussen werken en verwerken verdiept jouw verhaal met steeds meer hoofdstukken en plotwendingen.  

Daarnaast organiseren we workshops en/of lezingen in het atelier en maken regelmatig een round up van het gehele atelier met alle studenten; dit laatste heeft ten zeerste betrekking op de laatste regel van regel 3. 

RULE NINE:

Be happy whenever you can manage it. Enjoy yourself.

It is lighter than you think.

9

Misschien wel de allerbelangrijkste regel uit de lijst. Werken, installaties, objecten die met plezier zijn gemaakt stralen dit ook uit naar het publiek. En elke keer dat een mal of de oven wordt opengemaakt, telkens wanneer je resultaat ziet is een moment van verrassing. 

RULE TEN: “We’re breaking all the rules. Even our own rules. And how do we do that? By leaving plenty of room for X quantities.”

De uitzondering bepaalt de regel. En welke regels zijn er? Traditioneel gezien erg veel. Wees welkom om ze allemaal te overtreden. Zie ook rule 4, 6 en 9. 

10